Visita al BSC

El passat 28 d’abril de 2025, l’alumnat dels grups de 2n A i B del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Sistemes Microinformàtics i Xarxes (SMX) va visitar les instal·lacions del Barcelona Supercomputing Center – Centro Nacional de Supercomputación (BSC), situades al Campus Nord de la UPC, a Barcelona.

La visita va ser conduïda per Oriol Riu, expert del centre i divulgador, que va fer una introducció molt amena i didàctica sobre el món de la computació d’alt rendiment (HPC), els usos del superordinador Marenostrum 5, i el paper fonamental que juga el BSC en la recerca científica a nivell europeu i internacional.

L’alumnat va poder veure de prop el superordinador i entendre com es treballa amb grans volums de dades, com es dissenyen sistemes complexos, i quines aplicacions tenen aquests recursos en àmbits tan diversos com la meteorologia, la genètica o la intel·ligència artificial. A més, vam tenir el privilegi de veure dos ordinadors quàntics, una tecnologia emergent que representa el futur de la computació i que el BSC està començant a integrar en els seus projectes de recerca avançada.

La sortida va ser una experiència molt enriquidora i motivadora per a l’alumnat, que va poder connectar els coneixements apresos a l’aula amb una realitat tecnològica d’avantguarda.

Com a curiositat, la visita va coincidir amb l'apagada elèctrica estatal que va afectar breument part de les instal·lacions. L’incident, que va tenir lloc just al final de la visita, va servir per il·lustrar en directe la importància dels sistemes de seguretat, redundància i protocols de resposta davant incidències que es gestionen en un centre d’aquest nivell.

Des de l’institut, volem agrair l’acollida del BSC i la dedicació de l’Oriol Riu, que va saber captar l’atenció de tothom i transmetre amb passió el valor de la ciència i la tecnologia.